Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Prof. Dr. Süleyman Yaman *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

• Demirel, Ö. (2019). Öğretim programları geliştirme. • Tyler, R. (2013). Basic principles of curriculum and instruction. • Ornstein, A., & Hunkins, F. (2017). Curriculum foundations, principles and theory. • MEB TYMM İlköğretim Matematik Öğretim Programı (2024). • NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics.

Dersin İçeriği

Program tasarımı modelleri, matematik eğitiminde öğrenme kuramlarının program geliştirmeye yansımaları, MEB matematik programlarının tarihsel gelişimi, kazanım analizi, içerik düzenleme yaklaşımları, öğretim stratejileri ve değerlendirme uyumu, uluslararası karşılaştırmalar (TIMSS, PISA), program değerlendirme modelleri (Stake, Stufflebeam, Provus), program iyileştirme süreci ve uygulamalı program geliştirme projesi.

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, matematik eğitiminde öğretim programlarının kuramsal temellerini, geliştirilme süreçlerini, değerlendirme modellerini ve güncel yaklaşımları derinlemesine ele alarak öğrencilerin ilköğretim matematik programlarını analiz edebilme, karşılaştırabilme ve geliştirme becerilerini kazandırmaktır. Öğrenciler, mevcut programın güçlü ve geliştirilmesi gereken yönlerini bilimsel yöntemlerle inceleyerek kendi program taslaklarını oluşturur.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Program geliştirmeye giriş Temel kavramlar (program, müfredat, öğretim tasarımı). Teorik yaklaşımlar.
2 Program geliştirme modelleri Tyler, Taba, Saylor & Alexander, Walker modelleri.
3 Matematik eğitiminin öğrenme kuramları ve program ilişkisi Yapılandırmacılık, gerçekçi matematik eğitimi, problem çözme odaklı öğretim.
4 Program öğeleri: hedef–kazanım–içerik–süreç–değerlendirme Kazanımların sınıflandırılması, hiyerarşi ve gelişimsel yapı.
5 MEB matematik programlarının tarihsel gelişimi 2005, 2013, 2018 program değişiklikleri ve felsefeleri.
6 Kazanım analizi uygulamaları Kazanım–içerik eşleştirmeleri, yeterlik düzeyleri, kavram gelişim haritaları.
7 Öğretim stratejileri ve öğrenme süreçlerinin programa yansıması Etkinlik tasarımı, problem çözme, modelleme, oyunlaştırma.
8 Değerlendirme yaklaşımları ve program uyumu Ölçme-değerlendirme türleri, performans görevleri, rubrikler.
9 9. Hafta – Uluslararası programlar ve standartlar NCTM, Common Core, Singapur matematik programı karşılaştırması.
10 TIMSS ve PISA bağlamında program analizi Matematik yeterlik düzeyleri, soru türleri, problem çözme yapıları.
11 Program değerlendirme modelleri Stake, Stufflebeam (CIPP), Provus modelleri; uygulama örnekleri.
12 Program iyileştirme süreçleri İhtiyaç analizi, paydaş görüşleri, öneri geliştirme çalışmaları.
13 Öğrenci program geliştirme projesi çalışmaları Gruplar hâlinde mini program geliştirme taslakları oluşturma.
14 Program geliştirme proje sunumları Öğrencilerin ürünlerinin değerlendirilmesi ve tartışılması.