Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1] Bazeley, P., & Richards, L. (2000) The NVivo qualitative project book. London: Sage, 199 sayfa
[2] di Gregorio, S. (2000) Using NVivo software for literature reviews. Paper presented at the Strategies in Qualitative Research: Issues and results from analysis using QSR NVivo and NUD*IST, The Institute of Education, University of London.
[3] Richards L. (1999) Using NVivo in Qualitative Research, London: Sage, 231 sayfa
[4] Kuş Saillard E. (2009) Nvivo 8 ile nitel araştırma projeleri, Ankara, Anı yayıncılık, 144 sayfa
[5] Baş T., Akturan U. (2008) Nitel Araştırma Yöntemleri, Nvivo 7.0 ile Nitel Veri Analizi, Ankara, Seçkin yayıncılık, 184 sayfa
[6] Kuş Saillard E. (2006) Sosyal Bilimlerde Bilgisayar Destekli Nitel Veri Analizi: Örnek Program NVivo2 ile Gösterimler, Ankara: Anı Yayıncılık
[7] Kuş, Saillard E. (2006). Nitel Araştırmalarda Veri Analiz Süreci ve Bilgisayar Programlarının Katkıları. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 10 (2), 51-76
Dersin İçeriği
Bu derste nitel araştırmalarda araştırmacılar tarafından elde edilen verilerin organize edilmesinde yardımcı olan yazılım paketlerinin nasıl kullanılabileceği ile ilgili uygulamalı bilgi verilecektir. Dijital teknolojilerin gelişimi ile sosyal bilimlerdeki veri toplama ve veri analiz tekniklerindeki gelişmeler bu alanda varlığını sürdüren yazılımların kullanımlarını zamanla kaçınılmaz hale getirmektedir. ATLAS.ti, MAX.qda, NVivo ve Transana gibi yazılımlar nitel araştırma becerilerini gün geçtikçe değiştirmektedir. Fen eğitimi alanındaki araştırmacılara bu alanda kullanabilecekleri yazılımlardan olan Nvivo ve transana yazılımları hakkında bilgi verilecektir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı fen eğitimi alanında nitel araştırma yöntemlerini kullanmaya karar veren araştırmacıların bilgisayar destekli veri analizini nasıl yapacaklarını uygulamalı olarak bilgi vermektir. Bu yazılım paketlerinden olan NVivo ve Transana ile nitel araştırma yaparken verilerin (gerek ses, gerek video, gerek resim ve gerekse metinlerin) nasıl derleneceği, kaynak bilgilerinin nasıl yazılacağını, kodlamanın nasıl yapılacağını ve araştırmanın amacına bağlı olarak verilerin nasıl sınıflandırılacağı uygulamalı olarak anlatılacaktır. Ayrıca bu yazılım kullanılarak alanyazın taraması sonucunda elde edilen makalelerin nasıl kullanılacağı, görüşmelerin nasıl analiz edileceği, otofotografinin nasıl analiz edileceğini ve açık uçlu survey sorularının ve odak grup görüşmelerinin nasıl analiz edileceği uygulamalı olarak gösterilecektir.