Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Doç. Dr. Mustafa Ergun *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2023, Dönem: Bahar
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

1] Bazeley, P., & Richards, L. (2000) The NVivo qualitative project book. London: Sage, 199 sayfa [2] di Gregorio, S. (2000) Using NVivo software for literature reviews. Paper presented at the Strategies in Qualitative Research: Issues and results from analysis using QSR NVivo and NUD*IST, The Institute of Education, University of London. [3] Richards L. (1999) Using NVivo in Qualitative Research, London: Sage, 231 sayfa [4] Kuş Saillard E. (2009) Nvivo 8 ile nitel araştırma projeleri, Ankara, Anı yayıncılık, 144 sayfa [5] Baş T., Akturan U. (2008) Nitel Araştırma Yöntemleri, Nvivo 7.0 ile Nitel Veri Analizi, Ankara, Seçkin yayıncılık, 184 sayfa [6] Kuş Saillard E. (2006) Sosyal Bilimlerde Bilgisayar Destekli Nitel Veri Analizi: Örnek Program NVivo2 ile Gösterimler, Ankara: Anı Yayıncılık [7] Kuş, Saillard E. (2006). Nitel Araştırmalarda Veri Analiz Süreci ve Bilgisayar Programlarının Katkıları. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 10 (2), 51-76

Dersin İçeriği

Bu derste nitel araştırmalarda araştırmacılar tarafından elde edilen verilerin organize edilmesinde yardımcı olan yazılım paketlerinin nasıl kullanılabileceği ile ilgili uygulamalı bilgi verilecektir. Dijital teknolojilerin gelişimi ile sosyal bilimlerdeki veri toplama ve veri analiz tekniklerindeki gelişmeler bu alanda varlığını sürdüren yazılımların kullanımlarını zamanla kaçınılmaz hale getirmektedir. ATLAS.ti, MAX.qda, NVivo ve Transana gibi yazılımlar nitel araştırma becerilerini gün geçtikçe değiştirmektedir. Fen eğitimi alanındaki araştırmacılara bu alanda kullanabilecekleri yazılımlardan olan Nvivo ve transana yazılımları hakkında bilgi verilecektir.

Dersin Amacı

Bu dersin amacı fen eğitimi alanında nitel araştırma yöntemlerini kullanmaya karar veren araştırmacıların bilgisayar destekli veri analizini nasıl yapacaklarını uygulamalı olarak bilgi vermektir. Bu yazılım paketlerinden olan NVivo ve Transana ile nitel araştırma yaparken verilerin (gerek ses, gerek video, gerek resim ve gerekse metinlerin) nasıl derleneceği, kaynak bilgilerinin nasıl yazılacağını, kodlamanın nasıl yapılacağını ve araştırmanın amacına bağlı olarak verilerin nasıl sınıflandırılacağı uygulamalı olarak anlatılacaktır. Ayrıca bu yazılım kullanılarak alanyazın taraması sonucunda elde edilen makalelerin nasıl kullanılacağı, görüşmelerin nasıl analiz edileceği, otofotografinin nasıl analiz edileceğini ve açık uçlu survey sorularının ve odak grup görüşmelerinin nasıl analiz edileceği uygulamalı olarak gösterilecektir.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Dersin içeriği ve amacı hakkında öğrencilerin bilgilendirmesi
2 Fen eğitimi çalışmalarında kullanılan nitel araştırma yöntemleri hakkındaki temel kavramların tanımlanması
3 Fen eğitimi çalışmalarında kullanılan nitel araştırma yöntemleri hakkındaki temel kavramların tanımlanması
4 Fen eğitimi çalışmalarında kullanılan nitel araştırma yöntemlerinin örneklem seçimlerinin ve nitel çalışmaların güvenirliklerinin irdelenmesi
5 Fen eğitimde alanyazın taraması sonucunda elde edilen makalelerin nitel araştırmalarda kullanılışının irdelenmesi
6 Fen eğitimi çalışmalarında kullanılan nitel araştırma yöntemlerinde kodlamanın yapılışının irdelenmesi
7 Fen eğitimde yapılan mülakatların analiz yöntemlerinin irdelenmesi
8 Fen eğitimde açık uçlu survey sorularının ve odak grup görüşmelerinin analiz yöntemlerinin irdelenmesi
9 Fen eğitimde açık uçlu survey sorularının ve odak grup görüşmelerinin analiz yöntemlerinin irdelenmesi
10 Fen eğitimde çalışmalarında elde edilmiş verilerin Nvivo programına girişi
11 Fen eğitimde çalışmalarında elde edilmiş verilerin Nvivo programına girişi
12 Fen eğitimde çalışmalarında elde edilmiş verilerin Nvivo programında analizi
13 Fen eğitimde çalışmalarında elde edilmiş verilerin Nvivo programında analizi
14 Fen eğitimde çalışmalarında elde edilmiş verilerin Transana programında analizi
15 Fen eğitimde çalışmalarında elde edilmiş verilerin Transana programında analizi