Yıl: 2024, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ders kapsamında temel veya zorunlu bir ders kitabı bulunmamakla birlikte, aşağıdaki kaynaklardan yararlanılmaktadır: Falk, J. H., & Dierking, L. D. (2010). The Museum Experience Revisited. Routledge. Pedretti, E., & Navas Iannini, A. M. (2020). Controversy in Science Museums: Re-imagining Exhibition Spaces and Practice. Routledge. Allen, S. (2004). Designs for Learning: Studying Science Museum Exhibits That Do More Than Entertain. Science Education, 88(S1), S17–S33. TÜBİTAK ve Türkiye’deki bilim merkezlerine ait broşür, tanıtım kitapçıkları, resmi internet sayfaları Sanal bilim merkezi turları, interaktif uygulamalar, örnek etkinlik videoları
Dersin İçeriği
Bilim Merkezleri Eğitimi dersi, öğrencilerin bilim merkezlerinin yapısını, işleyişini, eğitimsel işlevlerini ve öğrenme ortamı olarak sunduğu olanakları tanımalarını amaçlamaktadır. Bu ders kapsamında öğrencilerin; bilim merkezlerinin fen eğitimiyle olan ilişkisini analiz etmeleri, bu merkezlerde uygulanabilecek öğretim etkinlikleri tasarlamaları ve informal öğrenme ortamlarını etkili şekilde kullanabilme yeterliklerini geliştirmeleri hedeflenmektedir. Ayrıca, öğrencilerin bilimi topluma yayma, bilimsel farkındalık oluşturma ve yaşam boyu öğrenmeye katkı sağlama gibi işlevleri değerlendirebilmesi beklenmektedir.
Dersin Amacı
Bu ders, bilim merkezlerinin eğitimdeki rolünü ve informal öğrenme ortamları olarak nasıl kullanılabileceğini ele alır. İçeriğinde bilim merkezlerinin tarihçesi, amaçları, işleyiş biçimleri, ziyaretçi profilleri ve eğitimsel etkinlik türleri gibi konular yer alır. Öğrencilere bilim merkezlerinde uygulanabilecek etkinlikler tasarlama ve değerlendirme becerileri kazandırılır. Ders kapsamında ayrıca Türkiye ve dünyadaki örnek bilim merkezleri incelenir; bilim iletişimi, bilimsel okuryazarlık, STEM temelli etkinlikler ve toplum temelli bilim eğitimi konuları tartışılır.