Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Cankurtaran, Ö. , Beydili, E. (2015). Ayrımcılık Karşıtı Sosyal Hizmet Uygulamasının Gerekliliği Üzerine. Toplum ve Sosyal Hizmet, 27(1), 145-160.
Çağlar, T. (2018). Göç Çalışmaları İçin Kavramsal Bir Çerçeve. Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8), 26-49.
Durmaz, N. , Topateş, H. , Topateş Kalfa, A. (2017). İşçi Sağlığı ve Güvenliği Açısından İranlı LGBTİ Göçmenlerin Çalışma Deneyimleri. Türk Tabipleri Birliği Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi, 17(64), 37-43.
Ekici, S. , Tuncel, G. (2016). Göç ve İnsan. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 9-22.
Birleşmiş Milletler. (2018). Herkes Özgür ve Eşit Doğar- Uluslararası İnsan Hakları Hukukunda Cinsel Yönelim ve Cinsiyet Kimliği. www.kaosgldernegi.org adresinden edinilmiştir.
In book: Direnç, onur ve dahası: Disiplinlerarası bakışla LGBTİ, Chapter: 8, Publisher: FİSA Yayınları, pp.149-166.
İnterseks Bireylerin İnsan Haklarını Savunmak. www.ilga-europe.org adresinden edinilmiştir.
Kalaycı, E. (2018). Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Sosyal Adalet Savunuculuğu Yetkinlikleri İle LGBTİ Bireylere Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kastamonu Education Journal, 26(5), 1419-1425.
Kılıçaslan, S. C. , Akkuş, P. (2016). Türkiye’de Heteropatriarkal Sistem Baskısı Altında LGBTİ’lerin Sosyal Hizmet İhtiyaçları. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 14(56), 28-54.
18
Örgen, A. (2017). İnsan Hakları, Sosyal Hizmet ve Mültecilik Üzerine Bir Derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 17(1), 53-67.
Sezer, Ö. (2019). LGBT Bireylerin Yalnızlık, Yaşam Memnuniyeti ve Sosyal Uyum Düzeylerinin İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Trabzon.
Yücel, İ. (2017). Baskı Karşıtı Sosyal Çalışmanın Meşruiyeti Sorunu. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(2), 155-167.
Dersin İçeriği
Göç ve Çok Kültürlülüğe Giriş: Temel Kavramlar, Tanımlar ve Tarihsel Bağlam
Göç Kuramları: İtici/Çekici Faktörler, Ağ Kuramları, Transnasyonalizm ve Süper-Çeşitlilik
Çok Kültürlülük Yaklaşımları: Eritme Potası, Mozaik, Asimilasyon ve Entegrasyon Modelleri
Sosyal Hizmet Perspektifinden Göç ve Çok Kültürlülük: Etik İlkeler ve Değerler
Kültürel Duyarlılık ve Kültürel Yeterlilik: Kavramsal Çerçeveler ve Uygulama İlkeleri
Göçün Sosyal Hizmet Alanlarına Etkisi
Göçmenlerin ve Mültecilerin Karşılaştığı Temel Sorunlar: Kimlik, Travma, Ayrımcılık, Entegrasyon Zorlukları
Çocuklar ve Genç Göçmenler: Özel İhtiyaçlar, Eğitim ve Gelişimsel Zorluklar
Kadın Göçmenler: Toplumsal Cinsiyet Temelli Şiddet, İstismar ve Güçlendirme Yaklaşımları
Yaşlı Göçmenler ve Yaşlanan Göçmen Nüfusun İhtiyaçları
Hafta: Göç ve Sağlık: Ruhsal ve Fiziksel Sağlık Sorunları, Sağlık Hizmetlerine Erişim
Uygulama Alanları ve Gelişmeler
•Göçmenler ve Mültecilerle Sosyal Hizmet Müdahaleleri: Birey, Aile ve Topluluk Düzeyinde Çalışmalar
Çok Kültürlü Ortamlarda Sosyal Adalet ve Savunuculuk: Hak Temelli Yaklaşımlar
Göç ve Çok Kültürlülük Alanında Sosyal Hizmet Araştırmaları: Yöntemler ve Etik
Gelecek Yönelimleri ve Politikalar: Göç Yönetimi, Entegrasyon Politikaları ve Sosyal Hizmetin Rolü
Dersin Amacı
Bu yüksek lisans dersi, göç ve çok kültürlülüğün sosyal hizmet uygulamaları üzerindeki derin etkisini kapsamlı bir şekilde incelemeyi amaçlamaktadır. Öğrencilere, göçmenlerin ve çok kültürlü toplulukların karşılaştığı karmaşık sosyal sorunları anlamak ve bu konularda etkili müdahaleler geliştirmek için gerekli teorik bilgiyi, araştırma becerilerini ve etik çerçeveleri kazandırmayı hedeflemektedir. Ders, sosyal hizmetin kültürel duyarlılık, kültürel yeterlilik ve sosyal adalet ilkeleri doğrultusunda nasıl daha kapsayıcı ve etkili olabileceğini derinlemesine irdeleyecektir