Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Gerald B. Sklare,.Okul Daışmanları İçin Çözüm Odaklı Kısa Süreli Psikolojik Danışma, Çeviri Editörü Alim KAYA, Pegem Akademi, 2010. Olcay Güner. Çözüm Bende Saklı Çözüm Odaklı Terapi Yönetim Çocuk ve Gençlerde Kullanımı,Efil Yayınevi, 2010. Betül Meydan. Çözüm Odaklı Kısa Süreli Psikolojik Danışma: Okullardaki Etkililiği Üzerine Bir İnceleme, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2013, 4(39),120-129. Başaran Gençdoğan. Çözüm Odaklı Terapiye Giriş. (Ders Notları) Erzurum, 2008. Solution Focused Group Therapy for Level 1 Substance Abusers, Sara A. Smock ve ark, Journal of Marital and Family Therapy, 2008, 34 (1) 107-120. Süleyman Doğan. Okul Psikolojik Danışmanları için Yeni ve Pratik Bir Yaklaşım: Çözüm Odaklı Kasa Süreli Psikolojik Danışma. Eğitim ve Bilim Dergisi, 2000, 25 (16) 59-66. Süleyman Doğan. Çözüm Odaklı Kasa Süreli Terapi: Kuramsal bir inceleme, , Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2013, 4(39),120-129.
Dersin İçeriği
Çözüm odaklı yaklaşımın tarihçesi. Çözüm odaklı yaklaşımın özellikleri ve varsayımları. İlk oturum ve sürecin anlatılması. Çözüm odaklı yaklaşım temelinde amaç oluşturma. Gönülsüz danışanların süreci kabul etmesine yardımcı olma. Çözüm odaklı yaklaşımda mucize sorular. Çözüm odaklı yaklaşımda “Başka ne?” soruları. Çözümlere ilişkin farkındalık kazandırma. Öğrencilerin özkaynaklarına ilişkin farkındalık kazanmalarına yardımcı olma: zihin haritası, amigo teknikleri. Belirlenen ana hattın ve ilerlemenin derecelendirilmesi. Amaca ulaşmada karşılaşılabilecek olası engellerin tanımlanması ve engellerle başa çıkma. İlk oturumu bir mesaj vererek sonlandırma: Övgü, ifadeleri bağlama, ödevler. İlk oturumun bileşenlerini bütünleştirme: Yol haritası. Sonraki oturumları yürütme. Sonraki oturumların bileşenleri: “EARS”. Derecelendirme. Başka bir oturum için gereksinimi belirleme. İkinci ve sonraki oturumlar: Yol haritası. Çözüm odaklı yaklaşım kavramlarını genişletme.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, çözüm odaklı yaklaşımın tarihçesine, ilkelerine, yöntem ve tekniklerine ve bu yaklaşıma ilişkin güncel araştırmalara ilişkin bir anlayışa sahip olabilmektedir.