Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Yücel, Ayşe-İsmet Çetin-Ali Yakıcı. Geleneksel Türk Tiyatrosu. Ankara, 1999.
Nutku, Özdemir. Meddahlık ve Meddah Hikâyeleri. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, 1997. Rıtter, Hellmut. “Karagöz”. İslam Ansiklopedisi, cilt: 6, İstanbul, 1967, s. 246-251. Sakaoğlu, Saim. Türk Gölge Oyunu Karagöz, Ankara 2003, Akçağ Yay. Saussey, Edmond. Türk Halk Edebiyatı (Çev. İlhan Başgöz). Ankara, 1952. Selim Nüzhet. Türk Temaşası-Meddah Karagöz Ortaoyunu. İstanbul, 1930. Sevengil, Refik Ahmet. Türk Tiyatrosu Tarihi-I-Eski Türklerde Dram San’atı. İstanbul: Maarif Vekâleti Devlet Konservatuvarı Yayınları Serisi, 1959. Sevilen, Muhittin. Karagöz. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 1986. Sevin, Nureddin. Türk Gölge Oyunu. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, 1968.
Köprülü, M. Fuad. Edebiyat Araştırmaları-1. İstanbul: Ötüken Yayınları, 1989.
Başgöz, İlhan. Folklor Yazıları. İstanbul: Adam Yayıncılık, 1986. Boratav, Pertev Naili. 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı. İstanbul: Gerçek Yayınları, 1988. Boratav, Pertev Naili. Folklor ve Edebiyat (2 cilt). İstanbul: Adam Yayıncılık, 1982- 1983.
Dersin İçeriği
Bu derste, Geleneksel Türk tiyatrosunun başlıca türleri olan Karagöz, Ortaoyunu, Meddah ve köy seyirlik oyunları ele alınacaktır. Bu türlerin yapısal özellikleri, karakter tipleri, anlatım teknikleri, tarihî gelişimi ve toplumdaki işlevleri incelenecektir. Ayrıca bu türlerin doğaçlamaya dayalı yapıları, mizah anlayışları ve modern tiyatro üzerindeki etkileri de değerlendirilecektir. Ders kapsamında hem metin çözümlemeleri yapılacak hem de uygulamalı örneklere yer verilecektir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, Türk tiyatrosunun geleneksel biçimlerini tarihsel, kültürel ve estetik bağlamda incelemek; Karagöz, Ortaoyunu, Meddah ve köy seyirlik oyunları gibi türleri tanıtmak ve bu türlerin toplumsal işlevlerini analiz etmektir. Öğrenciler, bu türlerin yapısal özelliklerini, doğaçlamaya dayalı anlatım tekniklerini ve halk kültürü içindeki yerini değerlendirme becerisi kazanacaklardır.