Yıl: 2024, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Sınıf içerisinde powerpoint slaytlar, projeksiyon, bilgisayar, gerekli uygulama yazılımlarının kullanımı gerekmektedir
Öğrenme Etkinlikleri (Learning Activities):
Kuramsal Dersler (Theoretical Lectures):
Uzaktan algılama ve coğrafi bilgi sistemleri (CBS) kavramlarının tanıtılması.
Uzaktan algılama teknolojilerinin ve CBS'in şehir planlamasında nasıl kullanıldığının teorik açıklamaları.
Uzaktan algılama verilerinin şehir planlamasında mekansal analiz ve karar destek sistemlerinde kullanımı.
Veri Analizi ve Uygulamalar (Data Analysis and Applications):
Uzaktan algılama verilerinin (uydu görüntüleri, hava fotoğrafları) analizi ve işlenmesi.
CBS yazılımları (ArcGIS, QGIS vb.) kullanarak mekansal veri analizi yapılması.
Şehir planlamasında Coğrafi Bilgi Sistemleri uygulamaları ve uzaktan algılama verilerinin entegrasyonu üzerine pratik çalışmalar.
Saha Çalışmaları ve Yerinde İnceleme (Field Studies and On-Site Investigation):
Şehirlerde uzaktan algılama ve CBS kullanarak veri toplama ve analiz yapma.
Planlama ve yönetim süreçlerinde uzaktan algılama verilerinin nasıl kullanılacağını görmek amacıyla saha çalışmaları.
Kentleşme süreçlerinin uzaktan algılama ve CBS ile izlenmesi ve değerlendirilmesi.
Harita ve Görsel Analiz Çalışmaları (Map and Visual Analysis Studies):
Uzaktan algılama verilerinden harita ve görsellerin oluşturulması.
Coğrafi bilgi sistemleri kullanılarak mekansal analizlerin görselleştirilmesi.
Şehir planlamasında yer kullanımı, arazi örtüsü değişimi, kentsel büyüme gibi analizlerin görsel olarak sunulması.
Karşılaştırmalı Çalışmalar (Comparative Studies):
Dünyada ve Türkiye'de şehir planlamasında uzaktan algılama ve CBS uygulamalarına dair örnek çalışmaların analizi.
Farklı şehirlerde CBS ve uzaktan algılama teknolojilerinin planlamadaki rolünün karşılaştırılması.
Öğrenci Sunumları ve Tartışmalar (Student Presentations and Discussions):
Öğrencilerin belirli şehirlerde uzaktan algılama ve CBS ile ilgili projelerini sunması.
Uygulama örneklerinin tartışılması, öğrencilerin projelerini sınıfta savunması ve geribildirim alması.
Atölye Çalışmaları ve Proje Geliştirme (Workshop and Project Development):
Öğrencilerin uzaktan algılama ve CBS tekniklerini kullanarak belirli bir şehir veya bölge üzerine planlama projeleri geliştirmesi.
Coğrafi bilgi sistemleri ile şehir planlamasında karşılaşılan problemlerin çözülmesine yönelik atölye çalışmaları.
Öğretme Yöntemleri (Teaching Methods):
Anlatım ve Kavramsal Çerçeve Oluşturma (Lecture and Conceptual Framework):
Uzaktan algılama ve CBS'in teorik temelleri, şehir planlamasındaki uygulamaları üzerine ders anlatımları.
Teorik konulara dayalı kavramsal çerçeveler sunularak öğrencilerin bu teknolojilere dair kapsamlı bir anlayış kazanmaları sağlanır.
Tartışma ve Eleştirel Düşünme (Discussion and Critical Thinking):
Öğrencilerden, uzaktan algılama ve CBS’in şehir planlamasına katkılarını ve sınırlamalarını tartışmaları beklenir.
Çeşitli şehir planlama problemleri üzerine öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesi.
Problem Temelli Öğrenme (PBL - Problem-Based Learning):
Gerçek hayatta karşılaşılan şehir planlama problemleri üzerine grup çalışmaları ve vaka analizleri.
Öğrencilerin, sorunları çözmek için uzaktan algılama verileri ve CBS tekniklerini nasıl kullanacakları konusunda rehberlik edilmesi.
Yerinde Öğrenme (Field Study):
Öğrencilerin şehirlerde veri toplama ve mekansal analiz yaparak uzaktan algılama ve CBS tekniklerinin uygulamalı yönlerini görmeleri.
Kent içindeki yer kullanımı değişimleri, kentsel büyüme ve dönüşüm gibi faktörlerin analiz edilmesi.
Teknoloji Destekli Öğrenme (Technology-Enhanced Learning):
CBS yazılımları ve uzaktan algılama araçları kullanılarak veri analizlerinin yapılması.
Dijital harita üretimi, uzaktan algılama verileriyle mekansal modelleme ve görselleştirme çalışmaları.
Vaka Analizi ve Senaryo Çalışmaları (Case Analysis and Scenario Studies):
Farklı şehirlerdeki uzaktan algılama ve CBS projelerinin vaka analizi.
Öğrencilerin uzaktan algılama verileri kullanarak gelecekteki şehir gelişim senaryoları oluşturması.
Proje Tabanlı Öğrenme (Project-Based Learning):
Öğrenciler, uzaktan algılama ve CBS tekniklerini kullanarak kentsel planlama projeleri üzerinde çalışacaklardır.
Her öğrenci, belirli bir şehir veya bölge üzerine kapsamlı bir proje geliştirecek ve çözüm önerileri sunacaktır.
Dersin İçeriği
Uzaktan Algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri,Uzaktan Algılama teknikleri ve araçları (uydu, hava fotoğrafçılığı, LIDAR, vb.), Sensör türleri ve veri toplama yöntemleri Görüntü işleme ve analiz yöntemleri, Uzaktan Algılama verilerinin şehir planlamada kullanımı (açık alan analizi, arazi kullanımı, çevresel izleme) CBS’nin yapısı ve bileşenleri (veritabanları, yazılımlar, kullanıcı arayüzleri) Veri toplama, depolama ve yönetim Uygulamalar ve Analizler: Şehir planlama ve yönetiminde UA ve CBS uygulamaları Arazi kullanımı ve gelişim planlaması
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, şehir planlamada Uzaktan Algılama (UA) ve Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) temel disiplinlerinin rolünü ve önemini anlamak, bu teknolojilerin şehir planlama süreçlerindeki kullanımını öğrenmek ve uygulamalı bilgi ve beceriler kazandırmaktır. Öğrenciler, bu disiplinlerin şehirlerin planlanması, yönetimi ve sürdürülebilir gelişimi için nasıl kullanılabileceğini, veri toplama, analiz, görselleştirme ve karar destek sistemleri olarak işlevlerini kavrayacaklardır. Ayrıca, UA ve CBS teknolojilerinin şehir planlamadaki pratik uygulamaları ve karşılaşılan zorluklar üzerine de bilgi sahibi olacaklardır.