Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Prof. Dr. Mehmet Çetin *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Temel Kaynaklar Jensen, J.R. (2015). Introductory Digital Image Processing: A Remote Sensing Perspective. Pearson. Campbell, J.B. & Wynne, R.H. (2011). Introduction to Remote Sensing. Guilford Press. Tewari, P. & Mishra, V. (2021). Remote Sensing of Renewable Energy Resources. Springer. Ders sırasında sağlanacak ders notları, uydu görüntüleri, uygulama veri setleri ve çevrimiçi materyaller. Önerilen Kaynaklar (Remote Sensing) Lillesand, T., Kiefer, R. & Chipman, J. (2015). Remote Sensing and Image Interpretation. Wiley. Richards, J.A. (2013). Remote Sensing Digital Image Analysis. Springer. Sabins, F.F. (2007). Remote Sensing: Principles and Interpretation. Waveland Press. Önerilen Kaynaklar (Yenilenebilir Enerji – Mekânsal Analiz) Boyle, G. (2012). Renewable Energy: Power for a Sustainable Future. Oxford University Press. Twidell, J. & Weir, T. (2015). Renewable Energy Resources. Routledge. Şen, Z. (2020). Güneş Enerjisi Mühendisliği. Springer. Gass, V. et al. (2013). GIS-Based Energy Planning. Elsevier. Çevrimiçi Kaynaklar ve Veri Portalları USGS Earth Explorer (Landsat verileri) Copernicus Open Access Hub (Sentinel verileri) NASA EarthData – MODIS ürünleri Global Solar Atlas / Global Wind Atlas FAO GeoNetwork – Biyokütle verileri

Dersin İçeriği

u ders, uzaktan algılama teknolojilerinin temel prensipleri, uydu sensörleri ve görüntü işleme tekniklerinin yenilenebilir enerji kaynaklarının değerlendirilmesinde kullanımını kapsamaktadır. Güneş enerjisi potansiyelinin belirlenmesi, rüzgâr enerjisi modellemesi, biyokütle dağılımının uzaktan algılama ile analizi, jeotermal alanların termal görüntülerle izlenmesi ve hidroelektrik potansiyel bölgelerin mekânsal değerlendirilmesi ele alınmaktadır. Öğrenciler, farklı uydu verilerinin enerji planlamasında yorumlanması, CBS entegrasyonu, mekânsal analizler, enerji verimliliği ve sürdürülebilirlik konularında uygulamalar gerçekleştirir. Ayrıca enerji altyapısının izlenmesi, arazi kullanım değişimlerinin enerji projelerine etkisi ve karar destek sistemlerinde uzaktan algılama çıktılarının kullanımı da ders kapsamında işlenir.

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin uzaktan algılama teknolojilerini kullanarak yenilenebilir enerji kaynaklarının (güneş, rüzgâr, biyokütle, jeotermal ve hidroelektrik) potansiyelinin analiz edilmesi, izlenmesi ve planlanmasına yönelik temel bilgi ve becerileri kazanmalarını sağlamaktır. Öğrenciler uzaktan algılama verilerinin elde edilmesi, işlenmesi ve yorumlanması süreçlerini öğrenerek enerji coğrafyası ve enerji planlaması alanlarında analitik değerlendirmeler yapabilecek donanıma ulaşırlar. Ayrıca ders, sürdürülebilir enerji yönetimi kapsamında uydu görüntülerinin karar destek süreçlerinde nasıl kullanılacağını kavratmayı hedefler.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Uzaktan algılamaya giriş: Tanımlar, tarihçe, kullanım alanları yok yok
2 Elektromanyetik spektrum, enerji–madde etkileşimi, yansıtım özellikleri yok yok
3 Uydu sistemleri ve sensör türleri (optik, termal, radar) yok yok
4 Görüntü işleme temel teknikleri (ön işleme, düzeltmeler, bantlar) yok yok
5 Tematik görüntü analizi: Sınıflandırma yöntemleri (denetimli/denetimsiz) yok yok
6 CBS entegrasyonu: Mekânsal veri türleri ve analiz yöntemleri yok yok
7 Güneş enerjisi için uzaktan algılama: Güneşlenme, albedo, radyasyon indeksleri yok yok
8 Rüzgâr enerjisi potansiyeli analizlerinde uydu verilerinin kullanımı yok yok
9 Biyokütle kaynaklarının tespiti: NDVI, vejetasyon indeksleri, arazi örtüsü analizi yok yok
10 Jeotermal enerji için termal bant analizleri ve sıcaklık dağılımı tespiti yok yok
11 Hidroelektrik potansiyel analizleri: Akış yönü, havza, yükseklik, DEM kullanımı Bilimsel, yenilikçi, özgün açıdan irdeleyebileceği öğrenciye araştırmalara teşvik edilir. Öğrencinin ufkunu açıcı değerlendirmeler yapılarak güncel konuları pekiştirici araştırma/proje/çalışma hazırlanır ve sunumu gerçekleştirilir. yok
12 Yenilenebilir enerji için çevrimiçi veri kaynakları (Landsat, Sentinel, MODIS vb.) yok yok
13 Enerji projeleri için arazi kullanım/örtüsü değişim analizi (LULC, değişim tespiti) yok yok
14 Enerji planlamasında uzaktan algılama tabanlı karar destek uygulamaları yok yok
15 Öğrenci proje sunumları ve değerlendirmeler yok yok