Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Ders sözel ve sayısal konulardan oluşmaktadır. Öncelikle sözel konular sunumlar ile anlatılacak. Sonrasında ders kapsamında öğretilecek yöntemler önce teorik olarak anlatılacak daha sonra örnek makalelerde yer alan problemler yazılımlar kullanılarak çözülecektir. Ayrıca öğrencilere çeşitli yöntemler verilerek, bu yöntemleri kullanarak bir çok kriterli karar problemini çözmeleri sağlanacaktır. Projelerin ilerlemesi haftalık olarak ders esnasında takip edilerek, ders döneminin son iki haftasında öğrenciler tarafından sunulması sağlanacaktır.
Dersin İçeriği
1 - Kabak, M., Çınar, Y., Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri: MS Excel® Çözümlü Uygulamalar, Nobel Akademik Yayıncılık, 2020. <br />2 - Yıldırım, B. F., Önder, E., Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri, Dora Yayınevi, 2015. <br /> 3 - Şen, Z., Bulanık mantık ve modelleme ilkeleri. Bilge Kültür Sanat, İstanbul, 2001. <br />4 - Kabak, M., Erdebilli, B., Bulanık Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri: MS Excel ve Software Çözümlü Uygulamalar, Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. <br />5 - Clemen, R.T., Reilly, T., Making Hard Decisions: An Introduction to Decision Analysis, 2nd edition, Duxbury Press, 2000. <br />6 - Tzeng, G. H., Huang, J. J., Multiple attribute decision making: methods and applications, Chapman and Hall/CRC, 2011. <br />7 - Kahraman, C., Fuzzy multi-criteria decision making: theory and applications with recent developments, Springer Science & Business Media, 2008.
Dersin Amacı
Problemlerin bir kısmı birden fazla faktöre bağlı olarak çözülmek zorundadır. Bununla birlikte aynı problem ile ilgili birden fazla kişiye/uzmana bilgi sormak ve bunları birlikte değerlendirmek gerekmektedir. Dolayısıyla çok kriterli problemlerin ve birden fazla uzmanın görüşünü birlikte değerlendirilmesi gereken problemlerin çözüm yöntemleri önem arz etmektedir. Bununla birlikte insan tabiatı genellikle kesin sayılar kullanmaktan ziyade çok, az, oldukça fazla gibi dilsel ifadeler kullanmaya meyillidir. Öyleyse, uzmanlardan alınan kesin olmayan dilsel ifadelerinin bulanık hesaplamalar ile sayısal sonuçlara dönüştürülmesi gerekmektedir. Bu sebeple bulanık çok kriterli karar verme tekniklerinin öğretilmesi amaçlanmıştır.