Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Arş. Gör. Dr. Osman Çolaklıoğlu *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Dersin İçeriği

Bu ders, işlevsel iletişim öğretiminin kuramsal ve uygulamalı temellerini kapsar. İçerikte problem davranışların işlevsel değerlendirmesi, iletişim becerilerinin analizi, bireyselleştirilmiş hedef belirleme, FCT teknikleri, model olma, pekiştirme temelli öğretim stratejileri, doğal ortam öğretimi ve veri temelli izleme konuları işlenir. Alternatif ve destekleyici iletişim sistemleri (resimli kartlar, elektronik iletişim cihazları, işaret dili) ile uygulamalı öğretim stratejileri ele alınır. Öğrenciler vaka çalışmaları ve uygulama planları aracılığıyla bireyselleştirilmiş FCT programları geliştirme ve uygulama becerilerini pekiştirir.

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, özel gereksinimli bireylerde iletişim becerilerini artırmak için işlevsel iletişim öğretimi (FCT) süreçlerini kavratmak ve öğrencilerin bu süreçleri planlayıp uygulama becerilerini geliştirmektir. Ders, problem davranışların işlevsel nedenleri ile iletişim becerileri arasındaki ilişkiyi inceleyerek, öğrencilere bireyselleştirilmiş iletişim destek planları tasarlama, öğretim stratejilerini seçme ve uygulama konularında yetkinlik kazandırmayı hedefler. Ayrıca, öğrencilerin işlevsel iletişim öğretiminde alternatif ve destekleyici iletişim yöntemlerini (AAC) kullanabilmeleri sağlanır.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 İşlevsel iletişim kavramının tanıtılması; iletişim türleri ve temel ilkelerin ele alınması.
2 İşlevsel iletişim ihtiyaçlarının belirlenmesinin tartışılması ve değerlendirme araçlarının incelenmesi.
3 Çocukların iletişim önkoşullarının (ortak dikkat, taklit, istek bildirme vb.) ele alınması ve örnek uygulamaların değerlendirilmesi.
4 İşlevsel iletişim hedeflerinin nasıl belirlenmesi gerektiğinin açıklanması ve örnek vaka hedeflerinin tartışılması.
5 Doğal öğretim stratejilerinin (milieu teaching, model olma, fırsat yaratma) ele alınması ve sınıf içi uyarlamaların değerlendirilmesi.
6 Etkin isteme (mand), etkileşim başlatma ve sosyal iletişim işlevlerinin öğretiminin örnek planlarla tartışılması.
7 Alternatif ve destekleyici iletişim (AAC) türlerinin tanıtılması; hangi çocuklar için uygun olduğunun değerlendirilmesi.
8 AAC uygulamalarının sınıf içinde kullanımı üzerine vaka örneklerinin analiz edilmesi.
9 Ara Sınav
10 Problem davranışların iletişim temelli analizinin yapılması ve işlevsel iletişim öğretimi ile ilişkisinin tartışılması.
11 İşlevsel iletişim öğretiminde kullanılan öğretim yaklaşımlarının (FCT, DTT, incidental teaching) karşılaştırılması ve örneklerin değerlendirilmesi.
12 Ailelerin işlevsel iletişim öğretimine katılım yollarının tartışılması ve ev temelli uygulamaların planlanması.
13 Öğretim süreçlerinin izlenmesi, veri toplama yöntemlerinin açıklanması ve örnek veri formlarının analiz edilmesi.
14 İşlevsel iletişim öğretimi uygulamalarının genelleme ve süreklilik açısından değerlendirilmesi.
15 Dönem boyunca öğrenilen tüm yaklaşımların bütüncül olarak tartışılması ve uygulama örnekleri üzerinden sentez yapılması.