Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Arş. Gör. Dr. Osman Çolaklıoğlu *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Anlatım, soru cevap, örnek olay

Dersin İçeriği

Bu ders, NDBI yaklaşımının kuramsal temellerini, gelişimsel ve uygulamalı davranış analizi ilkelerinin bütünleştirilmesini ve doğal ortamda öğretim stratejilerini ele alır. PRT, ESDM, JASPER, EMT, SCERTS gibi yaygın NDBI modellerinin özellikleri, hedef davranışların belirlenmesi, gelişimsel basamaklara uygun müdahale planlama, oyun temelli öğretim, ortak dikkat ve iletişim becerilerinin desteklenmesi dersin temel bileşenleridir. Ek olarak, veri toplama ve izleme yöntemleri, müdahale sadakati, kültürel uyarlamalar, aile danışmanlığı ve doğal bağlamlarda genelleme süreçleri incelenir. Öğrenciler vaka çalışmaları üzerinden değerlendirme ve uygulama becerilerini geliştirir.

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocuklar için geliştirilen doğal gelişimsel davranışsal müdahaleleri (Naturalistic Developmental Behavioral Interventions – NDBI) kuramsal ve uygulamalı düzeyde ele alarak öğrencilerin bu müdahalelerin ilkelerini, uygulama süreçlerini ve etkililiğine ilişkin araştırma kanıtlarını değerlendirme becerilerini geliştirmektir. Öğrencilerin, gelişimsel ve davranışsal yaklaşımların entegrasyonunu kavraması, doğal ortamda öğretim stratejilerini uygulayabilmesi ve ailelerle iş birliği içinde müdahale planları hazırlayabilmesi hedeflenmektedir.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 NDBI kavramının tanıtılması; doğal gelişimsel ve davranışsal yaklaşımların birleşiminin tartışılması ve ders kapsamının açıklanması.
2 Otizm spektrum bozukluğunun erken gelişimsel belirtilerinin ele alınması ve NDBI yaklaşımının bu belirtileri hedefleme biçiminin tartışılması.
3 Doğal öğretim ilkelerinin (çevresel düzenleme, çocuk yönlülüğü, doğal pekiştirme) değerlendirilmesi ve örnek uygulamaların incelenmesi.
4 Gelişimsel sosyal etkileşim yaklaşımlarının (yakınlık kurma, ortak dikkat, karşılıklı etkileşim) tartışılması ve uygulama örneklerinin analiz edilmesi.
5 Uygulamalı davranış analizinin (ABA) temel ilkelerinin NDBI çerçevesinde nasıl doğal ortamlara uyarlandığının incelenmesi.
6 ESDM (Early Start Denver Model) modelinin temel bileşenlerinin tartışılması ve örnek oturum videolarının değerlendirilmesi.
7 PRT (Pivotal Response Treatment) yaklaşımının kritik tepki alanlarının ele alınması ve uygulama stratejilerinin analiz edilmesi.
8 JASPER (Joint Attention, Symbolic Play, Engagement & Regulation) modelinin hedeflediği becerilerin ve uygulama süreçlerinin değerlendirilmesi.
9 Ara Sınav
10 Doğal ortamda dil ve iletişim öğretimi stratejilerinin (modelleme, genişletme, dönüşümlü konuşma) tartışılması.
11 Oyun temelli NDBI müdahalelerinin ele alınması; yapılandırılmış, yarı yapılandırılmış ve serbest oyun uygulamalarının karşılaştırılması.
12 Aile katılımının NDBI etkinliğine etkisinin tartışılması; ebeveyn eğitim programlarının analiz edilmesi.
13 NDBI uygulamalarında ilerlemenin izlenmesi, veri toplama ve değerlendirmenin nasıl yürütüldüğünün incelenmesi.
14 Farklı ortamlarda (ev, okul, toplum) NDBI uygulamalarının genellenmesi ve sürdürülebilirliğinin tartışılması.
15 Dönem boyunca öğrenilen model ve stratejilerin bütünleştirilerek örnek bir NDBI müdahale planının hazırlanması.