Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Arş. Gör. Dr. Osman Çolaklıoğlu *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Anlatım, soru cevap, örnek olay

Dersin İçeriği

Bu ders; üstün zekâlıların eğitimi alanındaki kuramsal temelleri, tarihsel gelişimi ve güncel alanyazını kapsamlı biçimde ele alır. Üstün yetenekliliğin tanılanması, modeller ve kuramlar (Renzulli, Gardner, Sternberg, Gagné vb.), eğitim programları, hızlandırma ve zenginleştirme yaklaşımları, farklılaştırılmış öğretim uygulamaları dersin temel odak noktalarındadır. Ayrıca, sosyal-duygusal gelişim, iki kere farklı (2E) öğrenciler, etik konular, kültürel ve sosyoekonomik değişkenlerin tanılama ve eğitim süreçlerine etkisi tartışılır. Öğrenciler, alanın güncel araştırma eğilimlerini inceler; bilimsel makale çözümlemeleri, sistematik alanyazın taramaları ve araştırma raporu hazırlama çalışmaları gerçekleştirerek alana yönelik derinlemesine anlayış geliştirir.

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, üstün zekâlı ve yetenekli bireylerin eğitimine ilişkin ulusal ve uluslararası alanyazını derinlemesine inceleyerek, öğrencilerin bu alandaki temel kuramsal yaklaşımları, araştırma eğilimlerini, kanıt temelli uygulamaları ve güncel tartışmaları analiz edebilme becerilerini geliştirmektir. Ders kapsamında öğrencilerin eleştirel düşünme, araştırma verilerini yorumlama ve alanın ihtiyaçlarına yönelik özgün araştırma fikirleri oluşturma yetkinliklerini güçlendirmek hedeflenmektedir.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Üstün zekâ kavramının tarihsel gelişiminin tartışılması ve çağdaş tanımlama yaklaşımlarının incelenmesi.
2 Üstün zekâlı bireylerin bilişsel, sosyal ve duygusal özelliklerine ilişkin alanyazının analiz edilmesi.
3 Erken çocukluk, ilköğretim ve ergenlik döneminde üstün zekâlı öğrencilerin gelişimsel ihtiyaçlarının değerlendirilmesi.
4 Üstün zekâlıların belirlenmesine yönelik ölçme araçlarının, tanılama modellerinin ve çoklu değerlendirme yaklaşımlarının incelenmesi.
5 Zenginleştirme, hızlandırma ve farklılaştırılmış öğretim modellerine ilişkin alanyazının tartışılması ve örnek programların değerlendirilmesi.
6 Üstün zekâlı öğrencilerin sınıf içi uygulamalarına yönelik ulusal ve uluslararası araştırmaların analiz edilmesi.
7 Yaratıcılık, problem çözme ve eleştirel düşünme becerilerinin üstün zekâlı öğrencilerde desteklenmesine yönelik araştırmaların incelenmesi.
8 Üstün zekâlı öğrenciler için sosyal-duygusal destek programlarına ilişkin araştırmaların tartışılması ve vaka örneklerinin değerlendirilmesi.
9 Ara Sınav
10 Üstün zekâlı öğrencilerde iki kez farklılaşmışlık (2E) kavramının tartışılması ve bu gruba yönelik araştırmaların incelenmesi.
11 Üstün zekâlı kız öğrenciler, düşük sosyoekonomik düzeyden gelen öğrenciler ve kültürel olarak farklı öğrenciler üzerine yapılan araştırmaların analiz edilmesi.
12 Üstün zekâlı bireylerin aileleri, öğretmenleri ve okul ortamlarıyla ilgili araştırmaların değerlendirilmesi.
13 Üstün zekâlıların eğitiminde politika, mevzuat ve uygulama modellerine ilişkin ulusal–uluslararası çalışmaların incelenmesi.
14 Üstün zekâlıların eğitimine ilişkin güncel eğilimlerin (yapay zekâ, dijital öğrenme, proje temelli öğrenme) tartışılması.
15 Dönem boyunca incelenen araştırmaların sentezlenmesi ve üstün zekâlılar alanında yeni araştırma önerilerinin geliştirilmesi.