Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Arş. Gör. Dr. Osman Çolaklıoğlu *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Bölüm öğretim elemanları dersi yürütmektedir.

Dersin İçeriği

Bu ders, özel eğitimde aile danışmanlığının kuramsal temellerini, danışmanlık modellerini, ailelerin yaşadığı duygusal süreçleri ve aile-uzman iş birliğini ele alır. Aile gereksinimlerinin belirlenmesi, aile güçlendirme yaklaşımları, aile stres modelleri, baş etme stratejileri ve iletişim becerilerinin geliştirilmesi dersin temel odak noktalarıdır. Ek olarak, farklı yetersizlik türlerinde aile danışmanlığının özellikleri, kültürel duyarlılık, etik ilke ve sorumluluklar, ailelerle çalışma sürecinde profesyonel sınırlar ve çok disiplinli ekiplerle iş birliği konuları detaylandırılır. Öğrenciler, vaka örnekleri üzerinden aile değerlendirme, müdahale planlama ve danışmanlık uygulamaları konusunda deneyim kazanır.

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, özel gereksinimli çocukların ailelerine yönelik danışmanlık süreçlerini kuramsal ve uygulamalı yönleriyle ele alarak, öğrencilerin aile dinamiklerini değerlendirme, aile ihtiyaçlarını belirleme, etkili iletişim kurma ve güçlendirici danışmanlık müdahaleleri planlama becerilerini geliştirmektir. Aile merkezli hizmet anlayışı temelinde, ailelerin güçlendirilmesi, stres ve baş etme süreçlerinin desteklenmesi, kültürel ve sosyoekonomik farklılıkların danışmanlık sürecine yansımalarının anlaşılması hedeflenmektedir.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Aile danışmanlığına giriş; özel eğitim sürecinde ailelerin yaşadığı temel güçlüklerin tartışılması ve dersin kapsamının açıklanması.
2 Aile sistemleri kuramının ele alınması; özel gereksinimli çocuğa sahip ailelerde değişen rollerin ve dinamiklerin değerlendirilmesi.
3 Aile yaşam döngüsünün incelenmesi ve özel gereksinimli çocuğun aile yaşam döngüsündeki etkilerinin tartışılması.
4 Ailelerin duygusal tepkilerinin (inkâr, öfke, suçluluk, kabullenme) değerlendirilmesi ve bu tepkilere yönelik danışmanlık stratejilerinin tartışılması.
5 Aile danışmanlığında iletişim becerilerinin (etkin dinleme, empati, açık uçlu sorular) uygulanması ve örnek danışma diyaloglarının incelenmesi.
6 Ailelerin bilgi gereksinimlerinin değerlendirilmesi; özel eğitimde haklar, süreçler ve yasal çerçevelerin açıklanması.
7 Aile güçlendirme ve aile odaklı hizmet modellerinin tartışılması; gerçek uygulamalardan örnek vakaların değerlendirilmesi.
8 Ailelerle hedef belirleme süreçlerinin uygulanması ve bireyselleştirilmiş aile destek planı hazırlama çalışmasının yürütülmesi.
9 Ara Sınav
10 Özel gereksinimli çocuklara sahip ailelere yönelik danışmanlıkta kültürel ve sosyoekonomik etkenlerin değerlendirilmesi.
11 Davranış sorunları yaşayan çocukların ailelerine yönelik danışmanlık uygulamalarının tartışılması ve vaka analizlerinin yapılması.
12 Ailelere ev ortamında uygulanabilecek öğretimsel ve davranışsal desteklerin planlanması ve örnek aile eğitim oturumlarının incelenmesi.
13 Çok disiplinli ekip çalışmasında aile danışmanının rolünün tartışılması ve ekip–aile iletişim stratejilerinin değerlendirilmesi.
14 Ailelerle kriz durumlarında (tanı sonrası, davranış krizleri, okul geçişleri) etkili danışmanlık yaklaşımlarının incelenmesi.
15 Dönem boyunca geliştirilen aile danışmanlığı becerilerinin bütüncül biçimde değerlendirilmesi ve örnek bir danışma sürecinin yapılandırılması.