Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Arş. Gör. Dr. Osman Çolaklıoğlu *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Yüz yüze

Dersin İçeriği

Bu ders, öğrenme güçlüğü yaşayan öğrenciler için akademik alanlarda kullanılan kanıt temelli müdahale modellerini kapsamaktadır. İçerikte okuma güçlüğü (disleksi), yazma güçlüğü (disgrafi), matematik güçlüğü (diskalkuli) için temel değerlendirme araçları, müdahale bileşenleri ve öğretimsel teknikler ayrıntılı olarak ele alınır. Çoklu duyusal öğretim yöntemleri, doğrudan öğretim, strateji öğretimi, görev analizi, hata düzeltme yaklaşımları, dönüt ve pekiştirme sistemleri dersin önemli bileşenleridir. Ayrıca ders, RTI/MTSS çerçevesinde çok katmanlı destek modellerinin uygulanmasını, ilerleme izlemede kullanılan ölçütleri, veri analizi süreçlerini ve bireyselleştirilmiş hedef belirleme adımlarını içerir. Farklı yaş grupları için müdahale uyarlamaları, teknoloji destekli uygulamalar, materyal geliştirme çalışmaları ve vaka temelli değerlendirmelerle uygulama boyutu güçlendirilir.

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin akademik, bilişsel ve davranışsal ihtiyaçlarına yönelik uygulamaları derinlemesine incelemek ve öğrencilere kanıt temelli öğretim stratejileri planlama, uyarlama ve değerlendirme konusunda yetkinlik kazandırmaktır. Ders, okuma, yazma ve matematik alanlarındaki özgül öğrenme güçlüklerine yönelik müdahaleleri sistematik şekilde ele alarak, bireyselleştirilmiş öğretim planları (BÖP), öğretimsel uyarlamalar, ilerleme izleme ve veri temelli karar verme süreçlerini geliştirmeyi hedefler.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Öğrenme güçlüğü alan uygulamalarına giriş; derste izlenecek süreçlerin tanıtılması ve örnek vaka türlerinin tartışılması.
2 Öğrenme güçlüğünün türlerinin (okuma, yazma, matematik) gözden geçirilmesi ve her bir türle ilgili sınıf içi gözlem göstergelerinin değerlendirilmesi.
3 Okuma güçlüğü yaşayan öğrencilerle ilgili uygulamaya dayalı değerlendirme faaliyetlerinin incelenmesi ve örnek veri toplama süreçlerinin uygulanması.
4 Yazma güçlüğü olan öğrenciler için kullanılan öğretimsel değerlendirme araçlarının tartışılması ve örnek öğrenci ürünlerinin analiz edilmesi.
5 Matematik öğrenme güçlüğüne yönelik kavram yanılgılarının belirlenmesi ve sınıf içi uygulama üzerinden hata analizlerinin yapılması.
6 Okuma güçlüğü için kullanılan çok duyulu öğretim tekniklerinin tanıtılması, sınıf içi örnek uygulamaların incelenmesi ve tartışılması.
7 Yazma güçlüğüne yönelik destekleyici öğretim stratejilerinin (grafik düzenleyiciler, yapılandırılmış yazma etkinlikleri) uygulanması ve değerlendirilmesi.
8 Matematik güçlüğü yaşayan öğrenciler için somut–temsilî–soyut (STS) öğretim yaklaşımının sınıf içi uygulamalarla değerlendirilmesi.
9 Ara Sınav
10 Öğrenciler için bireyselleştirilmiş müdahale planlarının hazırlanması; örnek bir öğrenci için hedef belirleme ve öğretim adımlarının oluşturulması.
11 Okuma alanında müdahale uygulamalarının sınıf içi prova edilmesi ve uygulama sonuçlarının tartışılması.
12 azma sürecine yönelik öğretimsel müdahalelerin (yazma planlama, cümle üretimi, düzenleme) sınıf ortamında uygulanması ve gözden geçirilmesi.
13 Matematik güçlüğü olan öğrenciler için problem çözme öğretimi uygulamalarının uygulanması ve öğrenci performansının değerlendirilmesi.
14 Öğrenci ilerleme izlemenin (progress monitoring) veri temelli karar verme süreçleri kapsamında uygulanması ve grafiklerle değerlendirilmesi.
15 Dönem boyunca geliştirilen müdahale uygulamalarının bütüncül olarak değerlendirilmesi ve öğrenci destek planlarının son hâle getirilmesi.