Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Tekin, Talat-Ölmez, Mehmet (1999). Türk Dilleri. Simurg Yayınları. Türk Dünyası El Kitabı I-IV (1992). Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları. Türkiye Dışındaki Türk Edebiyatları Antolojisi. 1-32 C. (e-kitap) Ercilasun, Ahmet B. (2007). Türk Lehçeleri Grameri. Ankara: Akçağ Yayınları. Doğan, Levent vd. (2007). Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı, İstanbul: Kriter Yayınları. Buran, Ahmet-Alkaya, Ercan (2012). Çağdaş Türk Lehçeleri. Ankara: Akçağ Yayınları. Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Grameri Fiil-Basit Çekim (2006). (Ed.: Ahmet Bican Ercilasun vd.), Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Zeynalov, Ferhat (1993). Türk Lehçelerinin Karşılaştırmalı Dilbilgisi. İstanbul: Cem Yayınları. Tekin, Talat (1989). “Türk Dil ve Diyalektlerinin Yeni Bir Tasnifi”. Erdem. Tavkul, Ufuk (2003). “Türk Lehçelerinin Sınıflandırılmasında Bazı Kriterler”. Kırım Dergisi, 12 (45), 23-32. Johanson Lars - Csato, Eva A. (1998). The Turkic Languages. London-NewYork: Routledge. Coşkun, Volkan (2000). Özbek Türkçesi Grameri, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Yıldırım, Hüseyin (2009). Özbek Türkçesi, Ankara: Gazi Kitabevi. Öztürk, Rıdvan (1994). Yeni Uygur Türkçesi Grameri, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Kara, Mehmet (2000). Türkmence. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları. Hanser, Oskar (2003). Türkmence El Kitabı. (çev. Zuhal Kargı Ölmez), İstanbul. Biner, İsmet (2015). Başkurt Dili Grameri. Akademi Titiz Yayınları. Yazıcı Ersoy, Habibe (2018). Başkurt Türkçesinde Grameri. Gazi Kitabevi. Arıkoğlu, Ekrem (2020). Çağdaş Hakas Edebiyatı Örnekleri. Bengü Yayınları. Kirişçioğlu,M. Fatih (1994). Saha (Yakut) Türkçesi Grameri, Ankara, genişletilmiş 2. baskı 1999. Güner Dilek, Figen (2009). Altay Türkçesi. Ankara: Gazi Kitabevi.
Dersin İçeriği
Modern Türk Lehçeleri hakkında genel bilgi, lehçelerin gramer özellikleri, sözcükler üzerinde ek-kök tahlilleri, Türk dünyasının önemli edebî temsilcileri ve eserleri
Dersin Amacı
Çağdaş Türk lehçelerinin karakteristik ses ve şekil özellikleri ile ilgili bilgi vermek, ilgili lehçelere ait metinleri okuyup anlayabilmek, dilbilgisel çözümlemeler yapmak, metinlerin ses ve şekil özelliklerinden hareketle hangi lehçeye ait olduğunu ayırt edebilmek, Türk dünyasının önemli edebî temsilcilerini ve eserlerini tanımak