Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Prof. Dr. Osman Eyüpoğlu *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

01→ Ali Coşkun, Sosyal Değişme ve Dini Normlar, Dem (Değerler Eğitimi Merkezi) Yayınları, İstanbul, 2005; 02→ Anthony Giddens, Sosyoloji, 2. Baskı, Çeviren: M. Ruhi Esengün ve İsmail Öğretir, Birey Yayınları, İstanbul, 1994; 03→ Beylü Dikeçligil, “Batıda Değişen Bilim Anlayışı ve Türkiye'de Sosyal Araştırmalar”, Sosyolojide Son Gelişmeler ve Türkiye'deki Etkileri, Hazırlayan: Mahmut Tezcan ve Nilgün Çelebi, Unesco Türkiye Milli Komisyonu Yayınları, Ankara, 1993; 04→ K. Otto Hondrich, “Günümüzde Sosyal Çatışma”, Çeviren: Serpil Durak, 75. Yılında Türkiye’de Sosyoloji, Hazırlayan: İsmail Coşkun, Bağlam Yayınları, İstanbul, 1991, (ss.219→238); 05→ Margaret M. Poloma, Çağdaş Sosyoloji Kuramları, Çeviren: Hayriye Erbaş, Gündoğan Yayınları, Ankara, 1993; 06→ Mehmet Ali Kirman, Din ve Sekülerleşme Üniversite Gençliği Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma, Karahan Kitabevi Yayınları, Adana, 2005; 07→ Peter L. Berger, Dinin Sosyal Gerçekliği, Çeviren: Ali Coşkun, İnsan Yayınları, İstanbul, 1993; DİĞER KAYNAKLAR 08→ Derek Layder, Sosyal Teoriye Giriş, Tercüme: Ümit Tatlıcan, Küre Yayınları, İstanbul, 2006; 09→ Emre Kongar, Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği, 4. Baskı, Remzi Kitabevi Yayınları, İstanbul, 1985; 10→ Julien Freund, Beşeri Bilim Teorileri, Çeviren: Bahaeddin Yediyıldız, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1991; 11→ Ruth A. Wallace ve Alison Wolf, Çağdaş Sosyoloji Kuramları, Çeviri: Leyla Elburuz ve M. Rami Ayas, Punto Yayıncılık, İzmir, 2004; 12→ Toplumbilimlerinde Yorumcu Yaklaşım, Derleyenler: Paul Rabinow ve William Sullivan, Türkçesi: Taha Parla, Hürriyet Vakfı Yayınları, İstanbul, 1990.

Dersin İçeriği

Çağdaş Sosyolojik Kuramlar; İnsan-Toplum İlişkisi: Toplum Mu İnsanı, İnsan Mı Toplumu İnşa Eder?; Din-Toplum İlişkisi; Din ve Dünya Kurma ve koruma; Din ve Yabancılaşma

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilere çağdaş sosyolojinin toplum ve dine bakışı hakkında bilgi vermektir.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Sosyolojinin Genel Bağlamı. Kaynak No: 02.
2 Sosyolojik Teorilere Genel Bakış. Kaynak No: 03, 05, 09, 10, 11, 12
3 Çatışmacılık ve Din. Kaynak No: 05, 07, 11.
4 İşlevselcilik (Natüralistik Sosyoloji) ve Dinin İşlevsel Tanımları I. Kaynak No: 05, 11.
5 İşlevselcilik (Natüralistik Sosyoloji) ve Dinin İşlevsel Tanımları II. Kaynak No: 05, 11.
6 Fenomenolojik/Yorumlayıcı Sosyoloji ve Peter Berger: Din ve Dünya Kurma. Kaynak No: 07,11.
7 Fenomenolojik/Yorumlayıcı Sosyoloji ve Peter Berger: Din ve Dünya Koruma. Kaynak No: 05,07, 11.
8 Fenomenolojik/Yorumlayıcı Sosyoloji ve Peter Berger: Din ve Yabancılaşma. Kaynak No: 05,07, 11
9 Fenomenolojik/Yorumlayıcı Sosyoloji ve Peter Berger: Din ve Dünyevileşme Süreci. Kaynak No: 05,07,11.
10 ARAŞTIRMA ÖDEVİ SUNUMU
11 Fenomenolojik/Yorumlayıcı ve Peter Berger: Dünyevileşme ve Meşru Olma Sorunu. Kaynak No: 05,07,11.
12 Aktif Toplum ve Din. Kaynak No: 05.
13 Günümüz Türkiye’sinde Sekülerleşme ve Din. Kaynak No: 01, 06, 07.
14 GENEL DEĞERLENDİRME I
15 GENEL DEĞERLENDİRME II