Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Prof. Dr. Özen Kulakaç Doç. Dr. Nazlı Baltacı *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

American Nurses Association. (2022). The ethical use of artificial intelligence in nursing practice. Position Statement by ANA Center for Ethics and Human Rights. Birleşmiş Milletler Türkiye. Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları https://turkiye.un.org/tr/resources/publications. Erişim: 16.10.2022 Birleşmiş Milletler Türkiye. Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları https://turkiye.un.org/tr/resources/publications. Erişim: 16.10.2022 Duncan, K. Global climate change, air pollution, and women’s health. WIT Transactions on Ecology and the Environment, 99, 2006. Edelman, C., & Kudzma, E. C. (2021). Health promotion throughout the life span-e-book. Elsevier Health Sciences. (https://books.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=znJAEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=+Health+promotion+throughout+the+life+span-e-book&ots=1FLFuddATp&sig=4YGcbVZmZwL1cRtVSnAie7vl3x4&redir_esc=y#v=onepage&q=Health%20promotion%20throughout%20the%20life%20span-e-book&f=false ) ICN. (2017). Nurses: A voice to Lead: Nurses’ Role in Achıevıng The Sustaınable Development Goals. International Councıl of Nurses Internatıonal Nurses Day Resources and Evıdence. https://www.icnvoicetolead.com/wp-content/uploads/2017/04/ICN_AVoiceToLead_guidancePack-9.pdf Erişim: 16.10.2022 Krupp, S.J. (2000). Environmental Hazards: Assessing the Risk to Women. Fordham Environmental Law Review, 12(1), 111-139 Kulakaç, Ö. (2017). Kadının ruhsal sağlığı ve otantiklik. Turkiye Klinikleri J Psychiatr Nurs-Special Topics, 3(3), 204-215. Madrid, 11–12 November 2009 Sun, H. (2017). Involvement· Development· Make progress--The role of nurses in primary health care. International journal of nursing sciences, 4(4), 353. Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı http://www.surdurulebilirkalkinma.gov.tr/dokumine/ Erişim: 16.10.2022. Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı (2020). Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları ve Göstergeleri. WHO (2006). Addressing gender inequities in health and environment. Report of the VI Forum on gender and health. World Health Organization. (2012). Enhancing nursing and midwifery capacity to contribute to the prevention, treatment and management of noncommunicable diseases. Human Resources for Health Observer, 12, 32. Seyi S. Enitan., John O. Imaralu., Kester A. Digban., Grace Amarachi John-Ugwuanya., Saratu O. Ajike, et al. (2023). Improving women's health in the 21st century: current challenges, medical advancements and future prospects. Journal of Women Health Care and Issues, 6(5), Doi:10.31579/2642-9756/162. T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü (2021). Türkiye sağlıklı yaşlanma eylem planı ve uygulama program 2021-2026. Ankara. ISBN: 978-975-590-858-8. T.C. Sağlık Bakanlığı. Ulusal ruh sağlığı eylem planı (2021-2023). Şimşek A. Ç., Çakmak D. (2019). Ülkemizde yürürlükte olan kadın sağlığını koruma politikaları mevzuatı. The Journal of Gynecology - Obstetrics and Neonatology. 16(1), 45-50. Institute of Medicine (US) Committee on Women's Health Research. Women’s Health Research: Progress, Pitfalls, and Promise. Washington (DC): National Academies Press (US); 2010. 2, Research on Determinants of Women’s Health. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK210135/ Women’s health throughout the lifecourse. (2024). Nature Medicine, https://www.nature.com/collections/ggahieiica Strategies for prevention and overall well-being for adolescents. https://opa.hhs.gov/adolescent-health/adolescent-sexual-and-reproductive-health/strategies-prevention-and-overall-well Mohamed, S., Chipeta, M. G., Kamninga, T., Nthakomwa, L., Chifungo, C., Mzembe, T., Vellemu, R., Chikwapulo, V., Peterson, M., Abdullahi, L., Musau, K., Wazny, K., Zulu, E., & Madise, N. (2023). Interventions to prevent unintended pregnancies among adolescents: a rapid overview of systematic reviews. Systematic reviews, 12(1), 198. https://doi.org/10.1186/s13643-023-02361-8 UNİCEF (2022). Prevention of teenage pregnancy and its consequences. https://www.unicef.org/romania/media/8891/file/POLICY%20BRIEF%20Prevention%20of%20teenage%20pregnancy%20and%20its%20consequences.pdf Erci B., Kılıç D., Adıbelli D., (2018). Yaşam boyu sağlığı geliştirme. Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri, 1. Baskı, Elazığ. Bodryzlova Y, Moullec G. Definitions of positive health: a systematic scoping review. Global Health Promotion. 2023;30(3):6-14. doi:10.1177/17579759221139802 Kulbok, Pamela A. DNSc, RN; Baldwin, Joan H. MS, RN. (1992). From preventive health behavior to health promotion: Advancing a positive construct of health. Advances in Nursing Science, 14(4), 50-64. Zaslavsky O, Cochrane BB, Woods NF, et al. (2014). Trajectories of positive aging: observations from the women’s health initiative study. International Psychogeriatrics, 26(8), 1351-1362. doi:10.1017/S1041610214000593

Dersin İçeriği

Bu ders, öğrencilerin kadının yaşam boyu sağlığını pozitif sağlık anlayışıyla kavramalarını sağlamaya odaklanır. Öğrenciler seçili konuları sağlığın biyolojik, sosyal/politik/ekonomik, kültürel, davranışsal, ruhsal/spiritüel, sosyal ağlar, çevresel, teknolojik belirleyicilerini dikkate alarak analiz ve sentez ederler. Öğrenciler, kadının yaşam evrelerinde (çocukluk, ergenlik, üreme dönemi, orta yaş, menopoz ve ileri yaş) yalnızca hastalıkların önlenmesine değil; iyilik halinin güçlendirilmesine, ruhsal dayanıklılığın desteklenmesine ve doğal yaşam deneyimlerine pozitif uyuma odaklanmayı öğrenir ve uygularlar.

Dersin Amacı

Bu ders, öğrencilerin kadının yaşam boyu sağlığını pozitif sağlık anlayışıyla kavramalarını sağlamaya amaçlar.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Pozitif sağlık kavramı, Pozitif sağlık kavramının sağlığın korunması ve hastalıkların önlenmesi yaklaşımından farkı Pozitif sağlığın irdelenmesinde toplumsal cinsiyet, sağlığın biyolojik, sosyal/politik/ekonomik, kültürel, davranışsal, ruhsal/spiritüel, destek, çevresel, teknolojik belirleyicileri tablosunun tanıtılması
2 Kız çocuğunun büyüme ve gelişim yolculuğu: Kız çocuğunda oyun, öğrenme, merak ve keşif, bağlanma, bağışıklama
3 Genç kızın beden algısı gelişimi, kimlik kazanımı, beslenmesi, sağlıklı cinsellik, mahremiyet, güvenli ilişkiler ve arkadaşlık deneyimi-I
4 Genç kızın beden algısı gelişimi, kimlik kazanımı, sağlıklı cinsellik, mahremiyet, güvenli ilişkiler ve arkadaşlık deneyimi-II
5 Genç kadında cinsel sağlık, üreme sağlığı ve hakları, pozitif annelik/ebeveynlik deneyimi, doğumda güçlenme, pozitif aile kurma deneyimi-I
6 Genç kadında cinsel sağlık, üreme sağlığı ve hakları, pozitif annelik/ebeveynlik deneyimi, doğumda güçlenme, pozitif aile kurma deneyimi-II
7 Orta yaşta pozitif kariyer ve aile rollerini üstlenme/ dengeleme deneyimi, yaşam doyumu, sağlıklı yaşam biçimini güçlendirme, öz-yeterlik.
8 Orta ileri yaşta bedensel değişimlere pozitif uyum: fiziksel dayanıklılığı ve kemik sağlığını destekleyen hemşirelik yaklaşımları
9 ara sınav
10 Orta ileri yaşta ruhsal dayanıklılık: Orta-ileri yaş döneminin doğal bir yaşam evresi olarak kabulü, Yaşamın anlamını yeniden oluşturma (maneviyat, üretkenlik, gönüllülük vb.), Sosyal rollerin yeniden tanımlanması (annelikten bağımsızlık, kariyer değişimi, toplumsal katılım vb.) Hemşirenin, kadının pozitif uyumunu desteklemedeki rolleri
11 Yaşam boyu kadının ruhsal sağlığı ve otantiklik-I Ruhsal Sağlık ve Otantikliğin Temelleri: Gençlik dönemi
12 Yaşam boyu kadının ruhsal sağlığı ve otantiklik-II Yetişkinlikten İleri Yaşa Ruhsal Sağlık ve Otantikliğin korunması
13 İleri yaş: Aktif yaşlanma
14 İleri yaşta kadının toplumsal yaşama pozitif katılımı, bilgelik ve deneyim aktarımı, aktif yaşlanma, üretkenlik ve gönüllülük, kuşaklar arası köprü olma
15 yarıyıl sonu sınavı