Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Dr. Öğr. Üyesi İrfan Davut Çam *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2024, Dönem: Bahar
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

AKYÜZ, Y. (2014). Türk Eğitim Tarihi-M.Ö.1000-M.S.2014. (26. Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayınları. ALTHUSSER, L. (1971). Lenin and Philosophy and Other Essays. (Translated by Ben Brewster), New York and London: Monthly Review Press. ALTHUSSER, L. (2014). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. (Çev. Alp Tümertekin), İstanbul: İthaki Yayınları. APPLE, M. W. (2012). Eğitim ve İktidar. (2. Baskı), (Çev. Ergin Bulut), İstanbul: Kalkedon Yayınları. ARONOWITZ, S. & GIROUX, H. A. (1986). Education Under Siege: The Conservative, Liberal and Radical Debate over Schooling. London: Routledge & Kegan Paul Ltd. AYTAÇ, K. (1980). Avrupa Eğitim Tarihi: Antik Çağdan 19. Yüzyılın Sonlarına Kadar. (2. Baskı), Ankara: Ankara Üniversitesi, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Basımevi BARRETT, M. (1996). Marx'tan Foucault'ya İdeoloji. (Çev. A. Fethi), İstanbul: Sarmal Yayınevi. BLOCH, M. (2014). Ritüel, Tarih, İktidar. (Çev. Ü. Hüsrev Yolsal), Ankara: Dipnot Yayınları. BUMİN, K. (2013). Batı'da Devlet ve Çocuk. Konya: Çizgi Kitabevi. CARNOY, M. (2014). The State and Political Theory, Princeton-New Jersey: Princeton University Press. COPEAUX, E. (2000). Tarih Ders Kitaplarında (1931-1993) Türk Tarih Tezinden Türk-İslâm Sentezine. (2. Baskı), (Çev. Ali Berktay), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. COŞKUN, Ö. (2019). XI-XIII. Yüzyıllar Arası Beylikler ve Türkiye Selçuklu Dönemi İdareci- Medrese Münasebetleri. Ankara: Gece Akademi Yayınları. ÇAYIR, K. (2014). Biz Kimiz? Ders Kitaplarında Kimlik, Yurttaşlık, Haklar: Ders Kitaplarında İnsan Hakları III Projesi-Tarama Sonuçları. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları. DAWN, C. E. (1998). Osmanlıcılıktan Arapçılığa. (Çev. B. Aydın & T. Temiz), İstanbul: Yöneliş Yayınları. DERİNGİL, S. (2014). İktidarın Sembolleri: II. Abdülhamid Dönemi (1876-1909). (Çev. Gül Çağalı Güven), İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık. DOĞAN, N. (1994). İlk ve Orta Dereceli Okul Ders Kitapları ve Sosyalleşme (1876-1918). İstanbul: Bağlam Yayıncılık. DUMAN, D. (1999). Demokrasi Sürecinde Türkiye'de İslamcılık. (2. Baskı), İzmir: Dokuz Eylül Yayınları. EAGLETON, T. (2015). İdeoloji. (4. Baskı), (Çev. Muttalip Özcan), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. ERSANLI, B. (2003). İktidar ve Tarih: Türkiye'de Resmî Tarih Tezinin Oluşumu (1929-1937). İstanbul: İletişim Yayınları. FORTNA, B. C. (2005). Mekteb-i Hümayûn: Osmanlı İmparatorluğu'nun Son Döneminde İslâm, Devlet ve Eğitim. (Çev. Pelin Siral), İstanbul: İletişim Yayınları. GENCER, M. (2003). Jön Türk Modernizmi ve Alman Ruhu: 1908-1918 Dönemi Türk-Alman İlişkileri ve Eğitim. İstanbul: İletişim Yayınları. GEORGEON, F. (1986). Türk Milliyetçiliğinin Kökenleri: Yusuf Akçura (1876-1935). (Çev. Alev Er), Ankara: Yurt Yayınları. GÖKALP, Z. (1918). Türkleşmek, İslâmlaşmak, Muâsırlaşmak. İstanbul: Yeni Mecmûa. GÖKALP, Z. (1970). Türkçülüğün Esasları. (Yay. Haz. Mehmet Kaplan), İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. GUTEK, G. L. (2014). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar. (Çev. Nesrin Kale), Ankara: Ütopya Yayınevi. GÜVEN, İ. (2000). Türkiye'de Devlet, Eğitim ve İdeoloji. Ankara: Siyasal Kitapevi. HEYD, U. (2010). Türk Milliyetçiliğinin Kökenleri. (Çev. A. Göke Bozkurt), İstanbul: İlgi Kültür Sanat Yayıncılık. HEYWOOD, A. (2013). Siyasî İdeolojiler: Bir Giriş. (5. Baskı), (Çev. A. Kemal Bayram, Ö. Tüfekçi, H. İnanç, Ş. Akın & B. Kalkan), Ankara: Adres Yayınları. İNAL, K. (2004). Eğitim ve İktidar: Türkiye'de Ders Kitaplarında Demokratik ve Milliyetçi Değerler. Ankara: Ütopya Yayınevi. İNAL, K. (2008). Eğitim ve İdeoloji. İstanbul: Kalkedon Yayınları. KAPLAN, İ. (2019). Türkiye'de Millî Eğitim İdeolojisi. İstanbul: İletişim Yayınları. KAYALI, H. (2003). Jön Türkler ve Araplar: Osmanlıcılık, Erken Arap Milliyetçiliği ve İslamcılık (1908-1918). (2. Baskı), (Çev. Türkan Yöney), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. KUSHNER, D. (1979). Türk Milliyetçiliğinin Doğuşu (1876-1908). (Çev. Ş. Serdar Türet, R. Ertem & F. Erdem), İstanbul: Kervan Yayınları. LANDAU, J. M. (1999). Pantürkizm. (Çev. Mesut Akın), İstanbul: Sarmal Yayınevi. MARDİN, Ş. (2002). İdeoloji. (8. Baskı), İstanbul: İletişim Yayınları. MARSDEN, W. E. (2001). The School Textbook: Geography, History and Social Studies. London and New York: Routledge-Taylor & Francis Group. McLELLAN, D. (2012). İdeoloji. (3. Baskı), (Çev. Barış Yıldırım), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. OCAK, A. (2019). Selçuklu Devri Üniversiteleri: Nizamiye Medreseleri. İstanbul: Nizamiye Akademi Yayınları. PARLAK, İ. (2005). Kemalist İdeoloji'de Eğitim: Erken Cumhuriyet Dönemi Tarih ve Yurt Bilgisi Ders Kitapları Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Turhan Kitabevi Yayınları. SANCAR, S. (2014). İdeolojinin Serüveni: Yanlış Bilinç ve Hegemonyadan Söyleme. (3.Baskı), Ankara: İmge Kitabevi Yayınları. SOMEL, S. A. (2010). Osmanlı'da Eğitimin Modernleşmesi (1839-1908): İslâmlaşma, Otokrasi ve Disiplin. (Çev. Osman Yener), İstanbul: İletişim Yayınları. THERBORN, G. (1989). İktidarın İdeolojisi ve İdeolojinin İktidarı. (Çev. İrfan Cüre), İstanbul: İletişim Yayınları. UNAT, F. R. (1964). Türkiye Eğitim Sisteminin Gelişmesine Tarihî Bir Bakış. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları. ÜSTEL, F. (2014). Makbul Vatandaşın Peşinde: II. Meşrutiyet'ten Bugüne Vatandaşlık Eğitimi. (6. Baskı), İstanbul: İletişim Yayınları.

Dersin İçeriği

İdeoloji, İktidar ve İdeoloji İlişkisi, Baskı Aygıtları, İdeolojik Aygıtlar, Eğitim ve İdeoloji İlişkisi, Tarihsel Tecrübeler

Dersin Amacı

Bu ders, hem kökeni, anlamı ve farklı formülasyonlarından hareketle ideolojinin gelişim seyrini ortaya koymayı hem de eğitim, iktidar ve ideoloji arasındaki ilişkiyi kuramsal temellerin yanı sıra tarihteki uygulamalar/örnekler ışığında değerlendirmeyi amaçlamaktadır.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Dersin Amacı, Konusu ve Kaynakları
2 İdeoloji: Kökeni ve Anlamı
3 İdeolojinin Farklı Formülasyonları
4 İktidar ve İdeoloji İlişkisi
5 İktidarın İdeolojisi ve Yeniden Üretimi
6 Devletin Baskı Aygıtları
7 Devletin İdeolojik Aygıtları
8 İdeolojik Bir Aygıt Olarak Eğitim
9 Ara Sınav
10 Eğitim ve İdeoloji İlişkisi
11 Genel Tarihî Örnekler Işığında Eğitimde İktidarın ve İdeolojinin Yeri
12 Genel Tarihî Örnekler Işığında Eğitimde İktidarın ve İdeolojinin Yeri
13 Türk Eğitim Tarihinde İktidarlar ve İdeolojiler
14 Türk Eğitim Tarihinde İktidarlar ve İdeolojiler
15 Türk Eğitim Tarihinde İktidarlar ve İdeolojiler