Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Prof. Dr. Davut Kaplan *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

Bu dersin temel amacı Yunan (Arkaik-Hellenistik-Roma) heykeltıraşlık sanatının mimari yapılar üzerinde uygulanışı ve gelişimini dinsel, sosyal ve politik açıdan değerlendirmek ve tartışmaktır.

Dersin İçeriği

-Antike Plastik (tüm sayılar) -Herbert Abramson, Greek Hero-Shrines, Berkeley 1978. -Ekrem Akurgal, Ancient Civilizations and Ruins of Turkey, İstanbul 1985. -Bernard Ashmole, Architect and Sculptor in Classical Greece, New York 1972. -Margarete Bieber, The Sculpture of Hellenistic Age, New York 1965. -Orhan Bingöl, Die Figuraltrommeln des Apollon-Smintheus-Tempels (Vorbericht), Belleten 44.1 (1980), s.257-260. -F.Brommer, The Sculptures of the Parthenon, 1979. -Joseph Coleman Carter, The Sculpture of the Sanctuary of Athena Polias at Priene, London 1983. -J.J.Coulton, The Architectural Development of the Greek Stoa, Oxford 1976. A.Delivorrias, Archaische Giebelskulpturen und Akrotere, 1940. -A.Delivorrias, Attische Giebelskulpturen und Akrotere, 1974. -William Bell Dinsmoor, The Architecture of Ancient Greece, New York 1975. -Gerhard Kleiner, Die Ruinen von Milet, Berlin 1968. -Karl Lehmann, Samothrace: A Guide to the Excavations and the Museum, New York 1975. -Coşkun Özgünel, Smintheion: Troas’ta Kutsal Bir Alan, Ankara 2001. -Jerome J. Pollitt, Art in the Hellenistic Age, Cambridge 1986, -Arnold Schober, Der Fries des Hekateions von Lagina, Vienna 1933. -W. Schurchardt, Archaische Giebelkompositionen, 1940. -Eugen von Mercklin, Antike Figuralkapitelle, Berlin 1962.

Dersin Amacı

Ders kapsamında Yunan ve Roma Heykel sanatını serbest duran (sculpture in the round) eserler yerine mimariye bağlı örneklerini teknik, konu, tipoloji ve sosyal ve sanatsal açıdan ele almak ve gelişim süreçlerini ortaya koymaktır.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Giriş ve Tanımlar: Roma Döneminde mimarlık ve heykeltıraşlık ilişkisine genel bakış; terminoloji ve temel kavramlar.
2 Hellenistik Dönemden Roma’ya Geçiş: Yunan etkileri, kültürel aktarım ve erken Roma sanatı.
3 Erken Roma Dönemi Heykeltıraşlığı: Cumhuriyet dönemi mimarisinde kabartma ve heykel uygulamaları.
4 Augustus Dönemi: Propaganda ve Anıtsallık – Ara Pacis, Forum Augustum ve imparatorluk ideolojisi.
5 Tapınak Heykeltıraşlığı: Frizler, alınlık kabartmaları, kült heykelleri ve mimari bütünlük.
6 Zafer Takları ve Kamusal Anıtlar: Titus Takı, Septimius Severus Takı, Konstantin Takı.
7 Roma Hamamları ve Heykel Programları: Thermae komplekslerinde mitolojik dekorasyonlar.
8 Ara Sınav ve Değerlendirme: İlk yedi haftaya ait sunumlar ve tartışmalar.
9 Lahitler ve Mezar Mimarisine Bağlı Heykeltıraşlık: Tipoloji, ikonografi ve portre geleneği.
10 Tiyatrolar ve Amfitiyatrolarda Heykeltıraşlık: Sahne yapıları, nymphaeumlar ve süslemeler.
11 Forumlardaki Heykel Grupları: Forum Romanum, Traianus ve Hadrianus forumları.
12 Roma Konut Mimarisi ve Heykeltıraşlık: Villalarda bahçe heykelleri ve iç mekân düzenlemeleri.
13 Malzeme ve Teknik: Mermer, taş, bronz kullanımı, üretim süreçleri ve atölyeler.
14 Geç Roma Döneminde Üslup Değişimleri: Klasik idealizmden soyutlamaya geçiş.
15 Genel Değerlendirme ve Dönem Projesi Sunumları.