Ders Notları

100% Complete (success)
Dikkat !!! Lütfen okuyunuz ...

Öğretim Üyesi (Üyeleri): Prof. Dr. Davut Kaplan Dr. Öğr. Üyesi Alper Yılmaz *

(*) Ders notu girebilmek için, bu alanda kendi isminiz yazıyor olmalı...

  • Bologna verilerinin girilmesi;
    ubys.omu.edu.tr adresinden,
    ÜBYS' de Öğretim Elemanları yetkisi seçilmeli... Öğretim elemanı danışmanlık işlemlerinden yapabilirsiniz...
Yıl: 2025, Dönem: Güz
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar

-B. Andreae, Römische Kunst, Freiburg 1982. -Anatolian Studies (tüm sayılar) -Antike Plastik (tüm sayılar) -Joural Of Roman Studies (tüm sayılar) -D.Strong-D.Brown, Roman Crafts, London 1976. -Michael Grant, The World of Rome, Londra 1960. -Fahri Işık, “Kleinasiatische Girlandsarkophage mir Plaster-oder saulenarchitektur”, JÖAI 53, 1981-1982, 30-146. -Kazı Sonuçları Toplantısı (tüm sayılar) -Diana E.E.Kleiner, Roman Sculpture, 1992. -G.Koch, Roman Funerary Sculpture, Catalogue of the Collections, The J. Paul Getty Museum, 1988. -G. Koch - H. Sichtermann, Römische Sarkophage, 1982. -LIMC, Lexicon Iconographicum Mythologie Classicae -H.Mielsch, Römische Wandmalerei, Darmstadt 2001. -M.Rostovtzeff, Dura-Europos and Its Art, Oxford 1938. - D.E.Strong, Roman Art, London 1980. - D.E.Strong, Roman Imperial Sculpture, London 1961. -M.Thorpe, Roman Architecture, London 1995. -J.M.C.Toynbee, Death and Burial in the Roman World, 1971. -M.Waelkens, Dokimeion, Die Werkstatt der Representativen Kleinasiatischen Sarkophage, 1982. -S.Walker, Roman Sarcophagi in the British Museum, 1990. -H. Wiegartz, Kleinasiatische Saulensarkophage, 1965.

Dersin İçeriği

Ders kapsamında Roma İmparatorluk Dönemine ait mezar anıtları üzerinde serbest duran heykel (sculpture in the round) ve kabartmalar ile lahitler üzerinde yer alan kabartma örneklerini teknik, konu, tipoloji ve sosyal ve sanatsal açıdan ele almak ve farklı eyaletlerdeki gelişim süreçlerini ortaya koymaktır.

Dersin Amacı

Ders kapsamında Roma mezar mimarisi ve heykeltıraşlık sanatını ve heykeltıraşlık eserleri bağlamında incelemek; erken Etrüsk kültürlerden başlayarak imparatorluğun çöküşüne kadar tipolojik, konu ve sanatsal heykel üslubu çerçevesinde detaylı şekilde yorumlamaktır.

Haftalık Ders İçeriği

Hafta Teorik Uygulama Laboratuar Ders Notları
1 Mezopotamya Tarihi ve Sanatı
2 Arkaik, Klasik ve Hellenistik Dönemde Mimariye Bağlı Heykeltıraşlık
3 Arkaik, Klasik ve Hellenistik Dönemde Mimariye Bağlı Heykeltıraşlık
4 Prehistorik-Protohistorik Çağ’da Anadolu-Balkan İlişkileri
5 Anadolu Uygarlıklarında Tanrılar, Karışık Yaratıklar ve Sembolleri
6 Portre Sanatı ve Bireyselleşme: Sosyal statü ve kimlik göstergeleri
7 Asya Tipi Lahitler: Anadolu atölyeleri ve sütunlu cephe düzeni
8 Ara Sınav ve Sunumlar
9 Attika Tipi Lahitler: Atina atölyeleri ve kompozisyon düzeni
10 Roma (İtalyan) Tipi Lahitler: Derin kabartma ve alegorik sahneler
11 Yerel Atölyeler ve Bölgesel Üsluplar: Anadolu, Suriye, Kuzey Afrika örnekleri
12 Mezar Anıtlarında Mimari Plastik: Alınlık, friz, girland, niş dekorasyonu
13 Lahitlerde Renk Kullanımı ve Polikromi: Pigment kalıntıları ve analizler
14 Geç Roma Döneminde Üslup Değişimleri ve Hristiyanlık etkisi
15 Genel Değerlendirme ve Dönem Projesi Sunumları