Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Alberto, P. A., & Troutman, A. C. (2013). Applied behaviour analysis for teachers (9th ed). Upper Saddle River, NJ: Pearson.<br /><br />GAGNE, R.M; BRİGGS, L.J. & WAGER, W.W. (1987). Principles of Instructional Design. Second Edition, Newyork: Holt, Rinehart ve Winston<br /><br />GAGNE, R.M. (1965). The Learning Concepts. The School Review.75, 187-196.<br /><br />GAGNE, R.M. (1968). Learning Hierarchies. Educational Psychlogist,6,1-9.<br /><br />GÜZEL-ÖZMEN, R. (2008). Zihinsel Engelli Öğrencilere Şekil Kavramı Öğretiminde İki Öğretim Yönteminin Etkililiklerinin ve verimliliklerinin Karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri/Educational Sciences:Theory & Practice, 8(2), 647-680.<br /><br />Wolery, M., Ault, M. J., & Doyle, P. M. (1992). Teaching students with moderate to severe disabilities. New York: Longman Publishing Group.<br />KIRCAALİ İFTAR, G.; BİRKAN, B & UYSAL, A. (1997). Zihinsel Özürlü Çocuklara Kavram Öğretimi.Mesleki Eğitim Yayınları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.<br /><br />LEE, M.J. (1987). A Comparison of Open and Directed Teaching Styles on Creativityand Achıevement in Mathematical Concepts of Nursery School Children. Michigan: A Bell and Howell Information Company.<br /><br />ÖZYÜREK, M. (1987). Kavram Öğrenme ve Öğretme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 16, 347- 366.<br /><br />..........1983). Zihinsel yetersiz çocuklara giyinme becerilerinin kazandırılması. Uyanış, 9, 29–33.<br /><br />TUNCER, T. & ALTUNAY, B. (2004). Doğrudan Öğretim Modelinde Kavram Öğretimi. Ankara: Kök Yayıncılık.<br /><br />VAROL, N. (1992). Zihinsel Engelli Çocuklara Kırmızı, Sarı, Daire, Üçgen Uzun, Bir tane, İki Tane ve Kalın Kavramlarını Kazandırmada Açık Anlatım Yöntemiyle Sunulan Bireyselleştirilmiş Kavram Öğretim Materyalinin Etkililiği. Yayınlanmış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.<br /><br />……………. (2009). Zihinsel Engelli Çocuklara Tane Kavramının Açık Anlatım ve Basamaklandırılmış Yöntemle Sunulmasının Etkililiği. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi.<br /> <br />YILDIRIM-ALPTEKİN,S. (2000). Zihinsel Engelli Öğrencilere Renk ve Şekil Kavramlarının Açık Anlatım ve Basamaklandırılmış Yöntemle Sunulmasının Etkililiği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.<br />
Dersin İçeriği
Kavramların sınıflandırılması (karşılaştırmalı olmayan kavramlar, karşılaştırmalı kavramlar isimler, kural ilişkisi içeren kavramlar); Kavram öğretimi öncesi yapılacak işlemler (kavram analizi, kavramın tanımı, kavramın sunumuna ve yapısına ilişkin kurallar, kavramın olumlu ve olumsuz örneklerinin sıralanması)
Okul öncesi kavramlarda ölçüt bağımlı ölçü aracı hazırlama
Öğrencinin kavramda performans düzeyi belirleme
Kavram öğretimi için uzun, kısa dönemli ve öğretimsel amaçların oluşturulması Gagne kavram öğretim modeli Gagne kavram öğretim modelini kullanarak öğretim planı hazırlama
Merrill ve Tennyson kavram öğretim modeli; Merrill ve Tennyson kavram öğretim modelini kullanarak öğretim planı hazırlama
Doğrudan öğretim modeli; Doğrudan öğretim modelini kullanarak öğretim planı hazırlama
Dersin Amacı
Öğrenciler zihinsel engelli bir öğrenciye hangi kavramları kazandıracaklarına nasıl karar verileceğini açıklar, kavramlarla ilgili ölçü aracı hazırlar, öğrencinin kavramlarda performans düzeyini nasıl belirleyeceklerini açıklar, belirlenen performans düzeyine dayalı olarak amaçları oluşturur ve amaçları gerçekleştirmeye yönelik olarak öğretim süreci yazarlar.