Dersin İçeriği
14 Haftalık Ders İçeriği 1. Hafta: Karakter ve değer eğitimi alanına giriş; tarihsel gelişim, felsefi temeller, Türkiye’deki akademik ve politik bağlam. 2. Hafta: Temel kavramlar: değer, ahlak, erdem, kişilik, mizaç, huy ve karakter; kavramsal analiz ve karşılaştırmalı terminoloji. 3. Hafta: Karakter gelişiminde aile, okul ve çevrenin rolleri; sosyal öğrenme kuramı ve ekolojik yaklaşımlar. 4. Hafta: Ahlak, etik ve değer ilişkisi; insani ve kültürel kalkınma süreci içinde değer eğitimi. 5. Hafta: Değerlerin tanımı ve sınıflandırılması; milli, manevi ve evrensel değerler; kültürel aktarım sorunları. 6. Hafta: Türk kültür tarihinde ve Türkiye’de değerler eğitimi; ahilik, edebî türler ve halk kültürü üzerinden örnekler. 7. Hafta: Değer eğitiminin inanç sistemi açısından değerlendirilmesi; dinî temeller, vicdan, ahlak ve inanç ilişkisi. 8. Hafta: Eğitim programlarında değerlerin yeri; müfredat analizleri ve yaklaşım farklılıkları. 9. Hafta: Değer öğretim yaklaşımları ve karakter eğitimi modelleri; uygulama örnekleri ve karşılaştırmalar. 10. Hafta: Eğitim felsefesi perspektifinden karakter ve değer eğitimi; idealizm, realizm, pragmatizm ve varoluşçuluk yaklaşımları. 11. Hafta: Karakter/değer eğitiminde öğretim yöntemleri ve teknikleri; servis öğrenme, tartışma, drama, rol oynama, beyin fırtınası vb. uygulamalar. 12. Hafta: Modern ve çokkültürlü toplumlarda değerler krizi; sosyal değişim, kimlik ve eğitim politikaları. 13. Hafta: Rol model olarak öğretmen; klasik (Sokrates, Farabi, Gazali, Mevlana) ve çağdaş yaklaşımların karşılaştırılması. 14. Hafta: Toplumsal yaşamda değerlerin önemi; kültürlerarası farklılaşma, birlikte yaşama kültürü ve değer eğitimine yönelik çağdaş öneriler.
Dersin Amacı
Dersin amacı, karakter ve değerler eğitimi alanının kuramsal temellerini ve temel kavramlarını—değer, ahlak, erdem, kişilik, mizaç, huy ve karakter—disiplinlerarası bir yaklaşımla derinlemesine incelemek; aile, okul, öğretmen ve çevrenin karakter gelişimindeki işlevlerini yerel kültür ve inanç sistemi bağlamında değerlendirmek; eğitim programlarında değerlerin yeri ile öğretim yaklaşımları/yöntemlerini bütüncül biçimde ele alarak modern ve çokkültürlü toplumlarda gözlenen “değerler krizi”ni analitik olarak tartışmak; bu doğrultuda lisansüstü öğrencilerin okul kültürüne ve etik ilkelere dayalı karakter/değer eğitimi uygulamaları tasarlayıp hayata geçirebilmeleri ve bu uygulamaların etkilerini bilimsel yöntemlerle değerlendirebilmeleri için gerekli bilgi, beceri ve eleştirel düşünme donanımını kazanmalarını sağlamaktır